Historie motorismu a Horní Počernice - Příběh čtvrtý

img_5932Máme pro vás další pokračování příběhů spojených s motorismem a Horními Počernicemi. Na tento příběh možná naváže nějaké překvapení na VeteranParty 2012. Srdečně vás zveme na největší motoristickou akci v Horních Počernicích.

Názvy ulic v Počernicích a automobilismus

Část I: Ulice Karla Rouse

Pojmenování ulic je velmi ošidná věc. Nejjednodušší je to tam, kde jména ulic nebo náměstí vycházejí z historického označení, jako třeba Uhelný Trh, Hradební nebo Na Příkopě. Dlouho se mi taky zdálo jako velmi jednoduché pojmenovávat ulice po americkém vzoru čísly, ale to jen do té doby, než jsem jednou slíbil svým přátelům z Indie, že si nemusejí brát taxíka a že je rád odvezu na jakési obchodní jednání na starý Spořilov. Severozápadní X mi přišlo tak triviální, že jsem pohrdl i plánem Prahy a jel jsem skoro najisto. Po půl hodině bloudění v úzkých uličkách, mi už z těch cedulí s nápisem Severní, Severovýchodní nebo Severozápadní šla hlava kolem, až jsem kapituloval a požádal jsem Indy, jestli by mi ještě jednou neukázali ten papírek s adresou. Můj snědý přítel, který má jinak dvě vysoké školy a kancelář v Londýně, mi ochotně vyhověl a já pojal strašné podezření. To, co původně budilo zdání římské desítky, byla ve skutečnosti dvojka, dvě čárky, křivé a v prostředku trochu prohnuté k sobě, načmárané v rychlosti na okraj účtenky z restaurace, na koleně a s telefonem na uchu.

Jednoduché je to taky se jmény ulic tam, kde jsou odvozeny od toho, odkud nebo kam vedou, i když tady je třeba trochu zbystřit, protože si nejsem zrovna dvakrát jistý, jestli Vladivostocká nebo Jerevanská ulice ve Vršovicích vedou skutečně tam, kam by se na první pohled mohlo zdát. Kromě starých historických názvů je ale také velmi rozšířené pojmenovávání ulic po slavných osobnostech. Pomiňme teď jména jako Gottwaldovo Nábřeží nebo Leninova Třída, ale mám na mysli jména místních slavných rodáků nebo občanů. Tak máme v Počernicích ulici pojmenovanou třeba po faráři Štverákovi, sochaři Markupovi, a dokonce i Křovinovo náměstí, které nese jméno prvního starosty.

K automobilismu se v Počernicích pojí hned několik názvů ulic, třeba U Tabulky nebo Hřídelecká. K těm se ještě vrátíme v některém z dalších pokračování. Měli bychom si ale také připomenout, že některým počernickým rodákům zůstáváme v tomto směru dost dlužni, a přestože oni sebe i Horní Počernice uměli proslavit ve světě, my jsme jim nedokázali náležitým způsobem vyjádřit svou úctu a uznání. Těžko soudit, koho z nich bychom měli uvést na prvním místě, ale měli bychom si připomenout alespoň tři jména, Karel Rous, Svatopluk Jan Tachovský a Břetislav Urbánek. Tak tedy dnes o prvním z nich, Karlu Rousovi.

Karel Rous se narodil v roce 1881 v rodině zemědělského dělníka Josefa Rouse v Čertousích. Ze stručných záznamů se dochovaly pouze střípky informací, takže toho o dětství Karla Rouse i o jeho vzdělání moc nevíme. Má se za to, že se v roce 1897 vyučil obchodním příručím u firmy Meinl v Praze na Můstku, kde pak ještě po nějakou dobu pracoval. Možná za to mohla Meinlova reklama s příchutí dálek, možná i Rousova nespokojenost s monotónní prací příručího v obchodě s čajem a kávou, že se ve svých necelých devatenácti letech vydal do světa. Nasedl na vlak do Brém, odkud si koupil lodní lístek na německý parník Neckar a podle záznamů britského Royal Immigration Board vstoupil dne 24. května 1900 v přístavu Southampton na anglickou půdu. Původně měl snad v úmyslu pokračovat v cestě do Ameriky, ale neměl už dost peněz. Rozhodl se proto zůstat nějakou dobu v Británii, než si našetří na lístek přes Atlantik. V Southamptonském přístavu došlo ovšem k velmi důležité události.

Když Karel Rous diktoval imigračnímu úředníkovi své jméno, ten ho nezapsal jako Karla, ale poangličtil ho na Charlese. Rousovi to nevadilo, nepovažoval to za důležité, konec konců v Praze u Meinla mu taky jeho rakouský šéf říkal Karl. Daleko větší problém ale vznikl nedopatřením při přihlášení na policii, kde mu vystavili nové doklady. Konstábl si buď jeho příjmení špatně přečetl anebo ho už přístavní úředník napsal nečitelně, každopádně z „u“ v Rousově jméně se stala dvě „l“ a Karel Rous z policejní stanice odcházel s papíry na jméno Charles Rolls.

karelrous

Karel Rous

Rous - Rolls bydlel v rodině obchodníka Matthew Stewarta, který byl významným dovozcem čaje a koření. Rolls se čile zapojil do obchodu, byl v tom ostatně vyučen a měl pár let praxe, a protože byl šikovný a dařilo se mu, brzy Stewart nabídl, aby vedl jednu z jeho londýnských poboček. Obchod vzkvétal a Stewart s Rollsem pomalu rozšiřovali sortiment, k čaji a koření brzy přibylo kuchyňské náčiní, drobné přístroje a domácí zařízení, až jednoho dne dostal Stewart nabídku na koupi automobilu od firmy de Dion-Bouton. Proti automobilu, navíc francouzskému, se Stewart ostře postavil, naopak Rolls jím byl okouzlen. A auto se nakonec stalo důvodem, proč se oba muži rozešli.

Rolls byl v té době už napůl smířený s tím, že do Ameriky nepojede, ale že se usadí v Anglii. Byl zdatný obchodník, našetřil něco peněz, koupil si dům, měl v Anglii známost a hezkou řádku přátel. A s jedním z kamarádů, s konstruktérem a technikem Henry Roycem, se nakonec domluvil a v roce 1906 se přestěhoval k němu do Manchesteru. Společně tam založili firmu na automobily Rolls-Royce Ltd.

Prvním modelem firmy byl Silver Ghost, který se vyráběl až do roku 1927. Vynikal jednoduchou konstrukcí a spolehlivostí. Během první světové války se na šasi Silver Ghost stavěly i pancéřované nástavby vybavené kulometnou věží. Automobily R-R si postupně získaly pověst spolehlivých a kvalitních vozů. Osvědčily se ve vytrvalostních závodech i v náročném provozu, staly se synonymem pro luxus a tím jsou i dnes. Bohužel toho už se Rolls nemohl dožít.

rols02

Rolls a Royce ve voze Silver Ghost (1907)

Rolls byl svým založením tak trochu dobrodruh, o čemž by mohl mimo jiné nasvědčovat i jeho odchod z Čech. Ze slavné dvojice to byl právě on, kdo neustále vyhledával příležitosti k závodění. Vozy Rolls Royce zvítězily v roce 1907 v náročném Skotském poháru spolehlivosti, vyhrály non-stop závod Manchester – Dover a zpět v roce 1908, v témže roce získaly první dvě místa v závodě na 999 mil v indickém Bangalore. Odvážný Rolls chrlil nápady a vyhledával výzvy, pečlivý Royce jeho nápady konstruoval a uváděl do života. Rolls byl autorem myšlenky začít vyrábět letecké motory, pancéřovaná vojenská auta, motorové saně i obojživelné auto. A to se mu stalo osudným.

rols01

Rolls Royce Silver Ghost

s kulometnou věží Vickers (1915)

V létě roku 1910 Royce dokončil prototyp obojživelné limuzíny, která se ve vodě pohybovala pomocí lopatek navařených na vnitřní straně disků kol. Rolls byl nadšen a vůz odjel testovat do Skotska. První pokusy na klidné vodě plavebního kanálu u městečka Falkirk byly úspěšné a tak se rozhodl pro skutečně náročnou zkoušku, přeplout největší skotské jezero Loch Lomond. K pokusu si vybral opuštěnou zátoku u městečka Balloch, kde je jezero široké něco přes 7 kilometrů. Byl sám. Ani Rollse ani auto už pak nikdo nespatřil. Podle všeho asi přecenil své síly. Těžký vůz, čtyřiceticentimetrové vlny, náhlý poryv větru… Automobil se i s Rollsem potopil v místech, kde má jezero hloubku téměř 150 metrů.

V Británii, zemi silně zaměřené na tradice a konzervatismus, se stalo téměř nemožné, aby otcem kultovního britského automobilu, v němž se už téměř sto let vozí členové královské rodiny a další významné osobnosti, byl chudý přistěhovalec. Shodou náhod se podařilo objevit v seznamu studentů Trinity College v Cambridgi studenta jménem Charles Stewart Rolls. Byl to syn barona z Llangattocku, inženýr, technik, který Karla Rouse ani Henryho Royce v životě neviděl. Proslavil se jako první člověk, který letadlem přeletěl v roce 1910 kanál La Manche. A ještě větší shodou nešťastných náhod bylo, že se tento Charles Rolls zabil jen o dva týdny po tragédii na Loch Lomond, když se jeho letadlo zřítilo z výšky 800 metrů u města Bournemouth. A tak se, ať už to bylo náhodou nebo omylem, na Karla Rouse zapomnělo a do učebnic automobilové historie se místo toho zapsala dvojice mužů, kteří se ve skutečnosti asi ani neznali.

rols03

Rolls Royce Silver Phantom (2010)

Přemysl Frýda